20 grudnia – to najnowszy termin, w jakim CPK zapowiada otwarcie ofert w przetargu na drążenie łódzkiego tunelu kolei dużych prędkości. Spółka tłumaczy tę zmianę bardzo dużym zainteresowaniem potencjalnych wykonawców. Decyzja ma nie wpłynąć na harmonogram inwestycji.
Potencjalnych wykonawców, wnioskujących o zmiany w zapisach umowy, opisu przedmiotu zamówienia czy specyfikacji warunków, jest według spółki aż 25. Pytań związanych ze specyfikacją zamówienia, które wpłynęły do inwestora, było – jak dotąd – około tysiąca. Część z nich oparła się o Krajową Izbę Odwoławczą. Z jednej strony jest to zrozumiałe, ponieważ charakter inwestycji (drążenie tunelu przeznaczonego do szybkiego ruchu pociągów pod gęstą zabudową miejską) czyni go jednym z najbardziej skomplikowanych na rynku. Jak podaje CPK, specyfikacja wraz z załącznikami liczy około 2 tysięcy nieraz bardzo obszernych dokumentów.
Z drugiej – można mieć wątpliwości, czy kolejne opóźnienie terminu otwarcia ofert (
przedtem datę przesuwano już kilkakrotnie) nie przełoży się na opóźnienie inwestycji, która ma być kluczową częścią
linii KDP „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań. Spółka CPK twierdzi jednak, że takiego zagrożenia nie ma. W drugiej połowie przyszłego roku ma zostać podpisana umowa z wykonawcą, który na ukończenie prac będzie miał 46 miesięcy. Planowany długi okres oceny ofert wynika – między innymi – z nowych wymogów Komisji Europejskiej dla tego typu kontraktów.
– Kluczowe jest wybranie jak najkorzystniejszej oferty i najlepszego wykonawcy do przeprowadzenia zaplanowanych prac, a to wymaga starannego przeprowadzenia postępowania przetargowego. Naszym priorytetem jest wydrążenie tunelu KDP w sposób zapewniający maksimum bezpieczeństwa mieszkańcom Łodzi żyjącym w bezpośredniej bliskości realizowanej inwestycji – deklaruje CPK.
Wielokrotnie opisywaliśmy w ostatnich latach inne elementy przygotowań do budowy tunelu KDP. W listopadzie 2023 r. rozpoczęło się
wzmacnianie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury i przekładanie kolizji z instalacjami. Od marca bieżącego roku na łódzkim osiedlu Retkinia trwa
budowa komory startowej dla tarczy TBM, która wydrąży podziemną linię. Zawarto też liczne umowy związane z budową tunelu (np. na
nadzór inwestorski) oraz z jego przyszłą eksploatacją (np. na
zasilanie).
Łódzki tunel kolei dużych prędkości (zwany także tunelem dalekobieżnym) będzie miał długość 4,6 km i średnicę ok. 14 m. Planowana prędkość maksymalna to 160 km/h. Między stacją Łódź Fabryczna a wylotem tunelu na Retkini nie będzie stacji ani przystanków pośrednich.